Spettekaga i norrlands skogar!

Igår va jag och jennie i den lilla lanthandlen i liden. Längst in på disken stod det en Äkta spettekaga med en prislapp på. Jag höllt på att trilla baklänges av förvåning och genast döck alla i affären upp och fråga nyfiket hur äter man en sån? När äter man det och hur smakar den? Dom va väldigt nyfikna och tyckte gott jag kunde köpa den. Dom här uppe verkar ha fått för sig att det är en skånsk jul traditon att äta det.
Är det någon som vet om det är så?
Jag brukar köpa spettekagan på marknaderna på sommaren och tycker det är jätte gott. Svårt att förklara hur det smakar dock.




Vi skulle grilla korv idag men som sagt i föregående inlägg var det vidrigt kallt idag så sluta med att vi grilla i öppna spisen iställer. På eftermiddagen körde vi från liden över berget och ut till ljungaverk för att hämta björne. Tog typ 3 timmar men nu är vi framme och har fått i oss kvällsmat. Tittar på Anna Anka just nu trotts att det faktiskt tar emot att titta på en sån människa. Hel sverige sitter väl säkert bänkade.

God kväll allihopa
 

Kommentarer

Postat av: skogsnuvan

Jag såg också på anka till sonens förskräckelse. Det är som du säger. Hon är så dum så man kan inte låta bli att titta. Spettekaka är gott. Ha nu en härlig jul och ställ in dig på att grilla korven inomhus några månader till för ute kan man inte vara förrän tidigast i mars (nackdelen med norrland) Jättekram från oss i Fisksjön

2009-12-23 @ 08:00:11
URL: http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: